Több egyszerű, csak némi figyelmet kívánó módszer létezik. Spanyolországban van, amit már törvénybe is iktattak. Figyelem, az alábbiakban pénztárcakímélő jó tanácsok következnek!

Az egész világon, így természetesen Európában is egyre nagyobb gondot okoz a lassan egekbe száguldó olajár. Magyarországon lassan a 400 forintot súrolja (sőt, vannak kutak, ahol már át is lépte) a benzinár, így aztán nagyon nem mindegy, hogy mennyire tudjuk gazdaságosan használni az autónkat.

A problémával több országban már kormányzati szinten is foglalkoznak. A héten Spanyolország például 130-ról 110 km/órára csökkentette a sebességhatárt az autópályákon, mert Madridban úgy számolnak, hogy ezzel 5 százalékkal csökkenteni lehet az ország üzemanyag-felhasználását.

Hasonló számolgatások zajlanak Nagy-Britanniában is, ahol a Közlekedési Minisztérium arra hívta fel az autósok figyelmét, hogy sokat spórolhatnak, ha a megszokottnál lassabban hajtanak. Ráadásul a brit autósok között van is erre nyitottság, egy 15 ezer autós körében nemrég végzett autószövetségi felmérés szerint a megkérdezettek 59 százaléka hajlandó lenne megfontolni a lassabb közlekedést, ha azzal pénzt takaríthat meg.

De még lassabban sem kell menni, ha az ember megfogad néhány jó tanácsot.

Ne pörgessük túl a motort!

Felmérések szerint a tipikus sofőr benzines autónál 3000-es, dízelnél pedig 2500-as fordulatszámon vált sebességet. Ha mindkét esetben kicsit hamarabb váltunk (benzinesnél 2500-nál, dízelnél 2000-nél) sokat spórolhatunk.

Általánosságban beszélve, a benzines autóknál 1500-2500, míg a dízelnél 1300-2000 az a fordulatszám, amikor a motor a legjobban fogyaszt. Ez alól természetesen vannak kivételek, de ebbe most nem mennénk bele.

Gyorsítás és fékezés

A hirtelen, erős fékezés, majd az agresszív gyorsítás a gazdaságos autózás legnagyobb ellensége (azaz próbáljunk megértőek lenni a piros lámpát 100 méterről észlelő, ezért üresben guruló polgártársainkkal, még ha ez néha komoly önuralmat is feltételez a részünkről…). Ráadásul üresben gurulni nem is célszerű, mert nem segít sokat a fogyasztás szempontjából.

Röviden: vezessünk ésszel, ne kapkodjunk, kerüljük az agresszív fékezést és gyorsítást. Különösen igaz ez a fekvőrendőrök útszakaszok esetében, ahol célszerűbb állandó, alacsony sebességgel áthaladni, mintsem többször gyorsítani és lassítani.

Kerekek

Érdemes rendszeresen ellenőrizni az abroncsnyomást. A gumik ugyanis természetükből adódóan egy idő után eresztenek egy kicsit, márpedig a gyári értéken tartással akár 2 százalék üzemanyagot is spórolhatunk. Ami persze elsőre nem feltétlenül hangzik soknak, de ha éves szinten számolunk, akkor azért a pár plusz percért alighanem megéri…

Tetőcsomagtartó

Elég nagy viták zajlanak a tetőcsomagtartók körül. Egyes vélemények szerint egy teljesen megpakolt tetőcsomagtartó akár 30 százalékkal (!!) is növelheti a fogyasztást. Mások szerint ez csak mítosz, a modern, aerodinamikus darabok már alig fejtenek ki ilyen hatást. Azt viszont nyugodt szívvel ajánljuk, hogy lehetőleg ne vigyünk magunkkal túl sok (és túl nehéz) felesleges holmit, mert ezzel is csökkenthetjük (ha csak minimális mértékben is) a fogyasztást.

Légkondi vagy letekert ablak

Városban egyértelműen utóbbi, mert alacsony sebességnél akár 5-7 százalékkal is növelheti a fogyasztást. Nagyobb sebességnél (és ismét a legendák ellenében) már jóval kevésbé érzékelhető a hatás.

Hifi

A BP egyszer készített egy felmérést, amely szerint az autósok 10 százaléka úgy vélte, hogy az autó hifi kikapcsolásával csökkent az autó fogyasztása. Miután jót mosolyogtunk, tisztázzuk: ez szimpla hülyeség.

A motor

Alighanem a legelterjedtebb félreértések egyike, hogy a kevesebb köbcenti automatikusan alacsonyabb fogyasztást jelent. Gondoljunk csak a fordulatszámról fentebb írtakra és rögtön láthatjuk, hogy ez így, ebben a formában nem igaz. Ugyanakkora autónál egy kisebb (mondjuk 1,6 literes) motornak értelemszerűen nagyobb erőt kell kifejtenie ugyanakkor kasztni megmozgatásához, mint egy 2 literesnek. Természetesen készültek tesztek is, ami kifejezetten azt mutatta, hogy a kisebb motor ugyanazzal a karosszériával többet fogyasztott.

Nyilván még sok hasznos tanácsot elő lehetne szedni, de a magunk részéről azt gondoljuk, hogy a legjobb tanács: ésszel vezessünk, ne kapkodjunk, és gondolkodjunk a kormány mögött is. Abból nagy baj aligha lehet.

Fent vagyunk a Facebook-on, ahol bővebb tartalommal, linkekkel, érdekes sztorikkal jelentkezünk: ami ide nem fér, ott megtalálható! Csak egy lájk az egész – bőven megéri…(Ja, és nem hagyjuk cserben a Twitter-hívőket sem, aki ott követne minket, az nyugodt szívvel kattintson ide!)