Egy brit fogyasztóvédő magazin szerint a nagy áruházláncok is tele vannak olyan termékekkel, melyek jól hangzó, ám nem létező (!!) helyekről származnak. Úgyhogy csak óvatosan!

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!

Évente 11 ezer tonna lochmuiri lazacot ad el a Marks & Spencer áruházlánc Nagy-Britanniában, de Lochmuirt nem érdemes a térképen keresni, merthogy nem létezik. Az eladásra szánt halakat Skócia minden részéről vásárolják össze – speciel Lochmuirból nem, persze így nehéz is lenne. A név egyszerűen egy brand.

Hasonló a helyzet a lánc oakhami csirkéivel. Oakham ugyan létezik (egy farm Rutlandben), de az eladott állatok Kelet-Anglia, Skócia és Észak-Írország különböző gazdaságaiból származnak.

Miként egy másik nagy, Magyarországon is jelen lévő áruházlánc, a Tesco ugyanilyen módszerrel árulja a Willow Farmról származó szárnyasokat, noha azok megint csak az ország különböző területeiről érkeznek.

Nem törvénytelen

A szupermarketek semmi törvénybe ütközőt nem követnek el: a brit szabályozás szerint egészen nyugodtan találhatnak ki akár nem létező helyeket is a brandépítés érdekében, kivéve, ha a termék földrajzi védettséget élvez.

Más kérdés a dolog morális oldala, ugyanis a Which? Fogyasztóvédelmi magazin felmérése szerint a vásárlók több mint fele mindig,vagy gyakran figyelembe veszi döntésénél a termék származási helyet. A megkérdezettek 70 százaléka fontosnak tartja, hogy az eredet rendesen fel legyen tüntetve.

A helységnév használata személyesebbé teheti a vásárlást, azt az illúziót keltve, mintha egy piacon vásárolnánk, vagy a név akár egy létező helység képét is felidézheti” - mondta az ügy kapcsán a Which? ügyvezető igazgatója, Richard Lloyd, hozzátéve, hogy mivel egyre több ember tartja fontosnak egy áru származási helyét, egy ilyen elnevezés sokat lendíthet az eladásokon.

Lochmuir nem létezik, a nevet a skót régiók gyűjtőfogalmaként használjuk” - nyilatkozta a Marks & Spencer szóvivője.

A Tesco szerint „minden Willow Farm megjelöléssel illetett csirke brit, több gazdaságból vásároljuk őket – köztük van a Willow Farm is”.

A gyümölcs nélküli gyümölcsjoghurt

A dolog azonban itt nem ér véget, a Which? ugyanis arról is írt, hogy a gyártók és a kereskedők előszeretettel írnak később hamisnak bizonyuló hívószavakat a termékekre.

A Homepride Beef in Ale sauce (azaz sörben sütött marha), ami egyáltalán nem tartalmaz marhahúst, sört csak 4 százalékban.

Az eper és gránátalma ízesítésű Quaker Oats Oat So Simple zabpehelyben egyáltalán semmilyen gyümölcs nincs, és hasonló a helyzet az egyik eperízesítésű joghurttal, amiben pedig eper nem található.

A korábbi posztok közül ajánljuk:

Miért híznak a nők?

A gyűlölet álarc nélkül

Ez lesz a világ legmagasabb épülete

Elképesztő pletyka Diana hercegnőről

Igazi ritkaságok: világsztárok a szüleikkel